Сценарій уроку - гри екологічних знань "Бережи свою планету"






Мета: у процесі гри продовжити формування у підлітків розумного ставлення до природи, виховання нового екологічного мислення свідомої особистості.

  Ведучий.

   Усі ви знаєте, що екологічна обстановка на нашій планеті критична, і не слід очікувати, що хтось її виправить. Лише тоді, коли кожен землянин мислитиме екологічно, буде не споживацьки , а розумно ставитися до довкілля та його багатств, можливо, ми зуміємо зупинити необоротні процеси, що ведуть до загибелі всього живого на Землі.
   Ця екологічна гра допоможе вам усвідомити вашу роль у збереженні чистоти навколишнього середовища і дбайливому ставленні до багатств природи.

1 тур.   РОЗМИНКА
   Командам по черзі ставляться запитання. У випадку відсутності відповіді у команди, відповідають уболівальники чи супротивники. За кожну правильну відповідь команді присуджується 1 бал.

Запитання:
1.              Листя жовте над містом кружляє, з тихим шелестом під ноги лягає. Що треба зробити з опалим листям? ( Залишити на грунті, зібрати в компостну яму, вивести з міста, але в жодному разі не спалити.)
2.              Чому в місті не слід розводити багаття? (Забруднюється повітря.)
3.              Чим небезпечно для людини і довкілля спалювання пластику? (Виділяються дуже отруйні гази – діоксани.)
4.              Яку шкоду люди завдають природі, коли палять суху траву, очерет? (Забруднюється повітря, згоряють бруньки, корінці, грибниця, гинуть комахи, кладки їхніх яєць, личинки, лялечки, гнізда птахів. І в остаточному підсумку порушується екологічна рівновага у природі.)
5.              Чому в лісі, на лузі варто ходити стежками? (Щоб не ущільнювався грунт.)
 6.      До яких наслідків призводить сильний шум, гучна музика у лузі, у лісі? (Птахи залишають гнізда; утікають дорослі звірі, покинувши свою малечу; не можуть через потужні звукові хвилі піднятись і злетіти комахи, унаслідок чого рослини залишаються не запиленими).
  
2 тур . ВІД ЧОГО ВОДА СТАЄ БРУДНОЮ
                       
Ведучий.

   Вода – велика чарівниця. Заповнює всі клітинки живих організмів. Вона біжить, лежить, літає. Буває туманом, росою. Без неї не можливе життя на планеті.
   Для пиття, прання й інших потреб нам необхідна вода чиста, але, на жаль, у річках, озерах вода найчастіше дуже забруднена. Назвіть причини, від яких забруднюється вода у природі. Перемагає  та команда, яка останньою назве причину. Уболівальники можуть допомогти. За перемогу команда отримує 1 бал.
  
3 тур. ВОДООХОРОННА СМУГА.
(Ведучий по черзі ставить запитання командам.)
Запитання:
 1. Яка смуга називається водоохоронною? (Смуга, що тягнеться уздовж берега  кожної водойми.)            
2.    Якої ширини має бути водоохоронна смуга? (Від 20 до 100 метрів.)
(За правильну відповідь на запитання командам присуджується по 1 балу.)
Ведучий.
Зараз команди вирішуватимуть, що можна і потрібно робити на водоохоронній смузі, а що – не можна.
   (Командам роздаються картки, на яких написані варіанти дій. За хвилину вони мають вирішити, що можна і потрібно робити на водоохоронній смузі, а що – не можна.)
          Картки першій команді:
-        рубати дерева і чагарники, що ростуть на березі (не можна, розмиється берег);
-        звалювати сміття (не можна, змиється у водойму і забруднить її);
-        розводити багаття (можна, але не під деревом);
-        засмагати (можна, це не зашкодить водоймі);
-        саджати дерева і чагарники (потрібно, вони зміцнюють грунт, який не розмивається).
                 Картки другій команді:
-        саджати овочі на водоохоронній смузі (не можна, розмиватиметься берег);
-        звалювати добрива й отруйні хімічні речовини (не можна, дощем змиються у водойму й отруять її);
-        відпочивати (можна, якщо ваші дії не завдають шкоди природі);
-        ставити намет (можна, але не рубати для кілочків дерева й чагарники);
-        збирати сміття (потрібно, дуже правильне рішення).  

   За сигналом ведучого піднімається табличка «Не можна», команди по черзі дають відповіді про те, що не можна робити на водоохоронній смузі й обґрунтовують їх. Потім відповідають, що робити можна і потрібно. За кожну правильну відповідь присуджується по 2 бали.

4  тур. БЕРЕЖИ ВОДУ

      Ведучий.
  Вода, що надходить до нас водопроводом, - безцінний дарунок цивілізації. Вона пройшла величезний шлях, піддавалася очищенню, і ми повинні берегти її. Запитання командам (відповідають по черзі, за правильну відповідь – по 2 бали): Що слід робити кожному, не докладаючи особливих зусиль, щоб берегти водопровідну воду? (Закривати кран, коли вода не потрібна.) Обом командам надається можливість продемонструвати своє вміння дбайливо витрачати воду. Одна команда покаже, як потрібно правильно, з погляду економії води, чистити зуби,  а друга – митися під душем. Для цього від кожної команди запрошуються по два артисти: один зображуватиме водопровідний кран, а другий – людину.
(Артисти по черзі виконують завдання. Оцінюється безпомилкова демонстрація, за помилки бали мінусуються. Найвища кількість балів – 5.)

5 тур. ЯК УБЕРЕГТИ ЧИСТИМ ПОВІТРЯ?
  
  Ведучий.
  Повітря в наших містах не завжди прозоре і чисте, найчастіше воно затягнуте смогом і має неприємний запах. Зараз уболівальники називатимуть по черзі причини забруднення повітря, а команди – супротивниці мають відповісти, як можна уникнути такого забруднення повітря.
(За кожну правильну відповідь – по 2 бали. За правильно названу причину – 1 бал.)

6 тур. ЗАОЩАДЖУЙ ЕНЕРГІЮ!
     Ведучий.
   Багато кіптяви надходить у повітря від котельних і теплових електростанцій. А атомні електростанції дають величезну кількість небезпечних радіоактивних відходів.
   Я називатиму вчинки людини, а ви маєте їх оцінити. Відповідати будете таким чином: якщо людина витрачає енергію даремно, ви притискаєте долоньки до щік, докірливо хитаєте головою і говорите: «Ой - ой». Якщо внаслідок дій людини енергія зберігається і заощаджується, ви радісно плескаєте в долоньки. Відповідають також і вболівальники.  
   - людина катається на ліфті;
   - освітлює робоче місце люстрою;
   - обігрівається електрокаміном, коли можна тепліше вдягнутися;
   - ідучи кудись, вимикає світло;
   - миється під душем;
   - надовго залишає дверцята холодильника відчиненими;
   - на зиму заклеює рами;
   - миється, наливаючи воду у ванну;
   - піднімається ліфтом на другий поверх;
   -  узимку вхідні двері залишає відчиненими;
   - освітлює тільки робоче місце.
(За правильну відповідь команді дається 1 бал, якщо хтось у команді помиляється, члени команди мають йому пояснити помилку, у протилежному випадкові – бал знімається.

7 тур. ЛЮДИНА - ВИРОБНИК СМІТТЯ
       Ведучий.
   На нашій планеті багато родючого грунту, але смітники завалюють його.
 Розв’яжіть задачі:
1.    Щотижня кожна родина викидає не менше двох цебер сміття. Скільки сміття назбирає родина за рік, якщо в році 52 тижня? (104 цебера).
2.    Скільки сміття назбирають жителі міста  з мільйонним населенням, якщо у ньому близько 300 000 родин, за тиждень? (600 000 цебер), за місяць (4 тижня)? (2 400 000 цебер), за рік (52 тижні)?  (31 200 000 цебер).
   (Оцінюється правильність розв’язання задачі і швидкість. За кожну правильну відповідь присуджується по 1 балу і додається 1 бал тій команді, яка розв’язала швидше і безпомилково.
   Поки команди розв’язують задачі, уболівальники відповідають на запитання.)
     Запитання:
-        Як довго зберігається сміття? (Папір – до 2-х років, консервні бляшанки – до 100 років,, обпалені бляшанки – до 2-х років, скло – понад 1000 років, пластик – понад 100 років.)
(За кожну правильну відповідь командам присуджується по 1 балу,)
Підбиття підсумків гри.
     
      Ведучий.
Гра показала нам, наскільки важливо правильно поводитися в побуті, на природі. Уміння оцінювати свою поведінку з екологічно правильного погляду стане у пригоді вам упродовж усього життя. Ви маєте ділитися своїми знаннями з батьками, друзями, щоб кількість захисників природи збільшувалась, і тоді довкілля буде чистішим і здоровішим його життя.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Бінарний урок природознавства та історії Вода – найпоширеніша речовина на Землі. Здатність води розчиняти інші речовини

«Шляхи вдосконалення якості підготовки учнів з біології шляхом впровадження інтерактивних методів навчання»