Методична розробка

Бінарного уроку

 

 

Узагальнення та систематизація знань з теми:

 «Опора і рух»

 

 

Урок з біології та фізичної культури для 8 класу

Кадубінський Микола Миколайович - учитель біології

Панченко Дмитро Ігорович – учитель фізичної культури

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА: Узагальнення знань з теми «Опора та рух».

 

МЕТА: Актуалізувати  та узагальнити знання про будову, функції та властивості 

              опорно-рухової системи; показати значення рухової активності для здоров я

              людини та її гармонійного розвитку; розвивати нестандартність мислення,

              уміння порівнювати, узагальнювати; спостережливість та увагу; формувати  

              практичні навички роботи; формувати бажання займатися спортом, берегти своє

              здоров я;  особисті якості:  уваги й поваги один до одного.

 

ОБЛАДНАННЯ ТА ІНВЕНТАР:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ТИП УРОКУ: Узагальнення та систематизація знань

 

МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: план заняття, картки з індивідуальними завданнями

 

МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: спортивний зал

 

ДАТА ПРОВЕДЕННЯ:  

 

ХІД УРОКУ

      Підготовча частина

І. Організаційний момент

1.     Шикування, привітання,перевірка наявності учнів;

2.     Завдання та зміст заняття;

3.     Визначення початкового рівня ЧСС;

4.     Опитування учнів про стан самопочуття.

 

ІІ. Розминка

1.     Стройові вправи;

2.     Різновиди ходьби;

3.     Різновиди бігу;

4.     Комплекс ЗРВ;

5.     Шикування в одну шеренгу;

6.     Визначення ЧСС.

    

     Основна частина

ІІІ. Перевірка знань учнів

Девіз уроку:

Народна мудрість мовить:

«Скажи мені — і я забуду.

Покажи мені — і я запам’ятаю.

 Дай можливість діяти самому — і я навчуся».

 

 Тому я пропоную працювати сьогодні на уроці під таким девізом.

Ото ж розпочинаємо!

 

Підготовка інвентарю. Пояснення щодо виконання вправ.

Правила техніки безпеки під час виконання вправ.

 

1.     Вправа «Бліцопитування» (додаток 1)

1.     За рахунок чого кістки ростуть у довжину? (Гіалінового хряща)

2.     Що регулює ріст кісток упродовж життя лю­дини? (Гормон росту)

3.      Що є структурною одиницею компактної тка­нини? (Остеон)

4.      Чим заповнені проміжки між пластинками губ­частої тканини? (Червоним кістковим мозком)

5.     До скількох років завершується окостеніння кісток? (20-24)

6.     Що є структурною одиницею хрящової ткани­ни? (Хондроцит)

7.     За рахунок чого живляться хрящі? (Охрястя)

8.     Який хрящ утворює міжхребцеві диски? (Во­локнистий)

      9. Найдовша кістка... (Стегнова)

    10. Найміцніша кістка... (Великогомілкова)

 

Цікаві факти

Приблизно у 20 % людей є відхилення у кіль­кості хребців. Одна людина з кожних двадця­ти має зайве ребро, причому в чоловіків зайве ребро трапляється приблизно втричі частіше, ніж у жінок.

 Найдовша кістка — стегнова, її довжина ста­новить зазвичай 27,5 % від росту людини. Найкоротша — стремінце.

 Найменший м’яз — м’яз стремінця. У разі занадто сильних звуків він повертає стремін­це так, що співвідношення довжини плечей кісточки-важеля змінюється, і коефіцієнт під­силення звуку зменшується.

 Фахівці налічують у людини від 400 до 680 м’язів. Загальна маса м’язів у чоловіків становить близько 40 % від маси тіла, у жі­нок — близько 30 %.

Під час посмішки в людини «працюють» 17 м’язів.

 У хребті людини 33 або 34 хребця.

 Після народження в тілі дитини близько 300 кісток, у дорослому віці їх залишається всього лише 206.

 Майже половина всіх кісток людини знахо­диться в зап’ястках і ступнях.

 

2.     Вправа «Загадковий диктант».  (додаток 2)

Вибрати правильні твердження, які стосуються особливостей росту та сполучення кісток. У разі правильного виконання  ви побачите  ключове слово.

 

Л Завдяки клітинам окістя кістка росте в довжину
С Кістки ростуть до 20—24 років
А Колінний суглоб належить до трьохосьового
Г  Хрящова тканина не входить до складу суглоба
К Кістки ростуть завдяки гормону росту, який виділяється гіпофізом
Е Кульшовий суглоб належить до трьохосьового
О Порожнина суглобової сумки заповнена кров’ю
Л Ззовні суглоби укріплені зв’язками
М   Кістки суглоба з’єднані нерухомо
Е Ліктьовий суглоб належить до одноосьового
А З’єднання між хребцями хребта рухоме
Т  Завдяки клітинам окістя кістка росте у товщину
Б  Стінки суглобової сумки утворені м’язовою тканиною

 

Відповідь: Скелет

 

3.     Вправа «Познач на малюнку»  (додаток 3)

 


-         Грудина

-         Зап’ясток

-         Крижі

-         Колінна чашечка

-         Плесно

-         Череп

-         Ліктьова кістка

-         Лобкова кістка

-         Заплесно

-         Ключиця

-         Фаланги пальців руки

-         Грудна клітка (ребра)

-         Стегнова кістка

-         Шийний відділ (шия)

-         Сіднична кістка

-         Мала гомілкова кістка

-         Плечова кістка

-         П’ясток

-         Клубова кістка

-         Фаланги пальців ноги

-         Променева кістка

-         Велика гомілкова кістка

                                                                                                                                                                                                                                                                                      


 

 

 

 

 


















4.     Вправа «Розгадай кросворд» (додаток 4)

 

 

5.     Вправа «Третій-зайвий» (додаток 5)

Знайди зайвий термін та поясни чому він зайвий

а) гіаліновий хрящ, еластичний хрящ, кістковий;

б) червоний кістковий мозок, білий мозок, жовтий кістковий мозок;

вхондроцити, остеосити, остеон.

 

6.     Вправа «Дай рекомендацію» (додаток 6)

     Що таке сколіоз? Це хвороба нашого часу, коли у дітей спостерігається бокові викривлення хребта.  У нашій школі це також не виключення.

1.     У 2013 році 7 учням був поставлений діагноз «сколіоз»(6%)

2.     У 2014 році 9 учням був поставлений діагноз «сколіоз»(7,6%)

3.     У 2015 році 11 учням був поставлений діагноз «сколіоз»(8,9%)

4.     У 2016 році 14 учням був поставлений діагноз «сколіоз»(11,3%)

     Як ми бачимо відсоток «сколіозу» зростає. Це дуже недобре, бо це викривлення призводить до багатьох проблем. Які це проблеми і як зі сколіозом боротися?

Дайте рекомендації щодо профілактики цього захворювання

    7.  Вправа «Заповни таблицю» (додаток 7)

    Знайди правильні твердження та познач їх знаком «+», неправильні знаком «-»

 

Твердження

Знак

1

Кістки черепа з’єднані між собою нерухомо.

+

2

Хребет людини в нормі має чотири вигини.

+

3

Атлант-це третій шийний хребець.

-

4

Гомілка складається з однієї кістки.

-

5

До плоских кісток належить лопатка.

+

6

Пояс верхніх кінцівок складається з лопаток та ключиць.

+

7

У людини хребет має 28 хребців.

-

8

Шийний відділ складається з 7 хребців.

+

9

Стопа має склепіння.

+

10

  У людини більш розвинений лицьовий відділ.

-

 

 

«Рух-це життя» Відомий фізіолог І. П. Павлов прожив довге життя — 86 років. До кінця своїх днів він залишався бадьорим, фізично міцним, працездатним. У глибокій старості він писав: «Усе своє життя я любив і люблю розумову працю і фізичну, і, мабуть, все-таки другу — більше». Часто можна було бачити, як він копає грядку або їде на велосипеді, біжить на лижах. Це позитивно впливало на його наукову роботу. «Життя потребує руху»,— сказав Арістотель, і цього закону життя притримувався І. П. Павлов. Ми знаємо, що рухова активність залежить від скорочення м’язів, яке забезпечує переміщення тіла й окремих його частин у просторі.

 

 

    8.  Вправа «Функції м’язів» (додаток 8)

Допишіть функції м’язів

 

Групи м’язів

Функції

М’язи голови

1. Забезпечують процес жування й міміку

М’язи тулуба

1.Забезпечують процеси дихання,

2.Рух тулуба й кінцівок.

3.Утримують внутрішні органи.

М’язи верхніх кінцівок

1.Забезпечують рухливість верхньої кінцівки

М’язи нижніх кінцівок

1.Забезпечують рухливість нижньої кінцівки

 

  8.  Вправа «Лови помилку» (додаток 9)

З 12 пропозицій ви повинні вибрати тільки ті цифри, які відповідають правильним судженням.

1.     У дорослої людини в кістках переважають мінеральні солі.

2.     У дітей кількість кісток близько 200, а у дорослих трохи більше 300.

3.     В хребті з’єднання кісток рухливе – суглоби.

4.     Найбільші кістки в скелеті людини – гомілкові.

5.     Діти більш схильні до переломів кісток, ніж дорослі.

6.     Зростання кістки в довжину відбувається за рахунок окістя.

7.     Пояс нижніх кінцівок утворений тазовими кістками.

8.     Вигини в хребті людини є з народження.

9.     Жовтий кістковий мозок – місце утворення клітин крові.

10.                    У людини в черепі переважає лицьовій відділ.

11.                    Плечовий пояс утворений парними ключицями та лопатками.

12.                    Кістки черепа поєднані нерухомо.

Правильна відповідь – : 1,7,11,12
За критеріями, кожен оціните свою роботу.
0 помилок – «відмінно», 1-2 помилки – «добре», 3-4 помилки – «задовільно», більш 4 помилок – «погано». 

 

IV. Заключна частина

1.     Шикування в одну шеренгу;

2.     Визначення ЧСС

3.     Підведення підсумків заняття


 

Щоб здоров’я гарне мати,

Цукру менше слід вживати.

Жирним теж не зловживати,

Спорт і працю поважати,

Ще й природу шанувати,

 

 

Зі стресом краще не дружіть!

Ой, як важко з ним нам жить.

Краще посмішку любіть І ніколи не тужіть.

Вам ще довго, любі, жить,

Тож здоров’я бережіть.


 

4.     Оцінювання

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Бінарний урок природознавства та історії Вода – найпоширеніша речовина на Землі. Здатність води розчиняти інші речовини

«Шляхи вдосконалення якості підготовки учнів з біології шляхом впровадження інтерактивних методів навчання»