Методична
розробка
Бінарного
уроку
Узагальнення
та систематизація знань з теми:
«Опора і рух»
Урок з біології та фізичної культури для 8 класу
Кадубінський Микола Миколайович - учитель біології
Панченко Дмитро Ігорович – учитель фізичної культури
ТЕМА: Узагальнення знань з теми «Опора
та рух».
МЕТА: Актуалізувати та узагальнити знання про будову, функції та
властивості
опорно-рухової системи; показати
значення рухової активності для здоров’ я
людини та її гармонійного
розвитку; розвивати нестандартність мислення,
уміння порівнювати,
узагальнювати; спостережливість та увагу; формувати
практичні навички роботи; формувати
бажання займатися спортом, берегти своє
здоров’ я; особисті якості: уваги й поваги один до одного.
ОБЛАДНАННЯ ТА ІНВЕНТАР:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ТИП УРОКУ: Узагальнення та систематизація
знань
МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: план заняття, картки з
індивідуальними завданнями
МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: спортивний зал
ДАТА ПРОВЕДЕННЯ:
ХІД УРОКУ
Підготовча частина
І. Організаційний момент
1.
Шикування, привітання,перевірка
наявності учнів;
2.
Завдання та зміст заняття;
3.
Визначення початкового рівня ЧСС;
4.
Опитування учнів про стан
самопочуття.
ІІ. Розминка
1.
Стройові вправи;
2.
Різновиди ходьби;
3.
Різновиди бігу;
4.
Комплекс ЗРВ;
5.
Шикування в одну шеренгу;
6.
Визначення ЧСС.
Основна
частина
ІІІ. Перевірка знань учнів
Девіз уроку:
Народна мудрість мовить:
«Скажи мені — і я забуду.
Покажи мені — і я запам’ятаю.
Дай можливість
діяти самому — і я навчуся».
Тому я пропоную працювати сьогодні на уроці
під таким девізом.
Ото ж
розпочинаємо!
Підготовка інвентарю. Пояснення щодо виконання вправ.
Правила техніки безпеки під час
виконання вправ.
1.
Вправа «Бліцопитування» (додаток 1)
1. За рахунок чого кістки ростуть у довжину? (Гіалінового хряща)
2. Що регулює ріст кісток упродовж життя людини? (Гормон росту)
3. Що є структурною одиницею компактної тканини? (Остеон)
4. Чим заповнені проміжки між пластинками губчастої тканини? (Червоним кістковим мозком)
5. До скількох років завершується окостеніння кісток? (20-24)
6. Що є структурною одиницею хрящової тканини? (Хондроцит)
7. За рахунок чого живляться хрящі? (Охрястя)
8. Який хрящ утворює міжхребцеві диски? (Волокнистий)
9. Найдовша кістка... (Стегнова)
10. Найміцніша
кістка... (Великогомілкова)
Цікаві факти
Приблизно у 20 % людей є відхилення у кількості хребців. Одна людина з
кожних двадцяти має зайве ребро, причому в чоловіків зайве ребро трапляється
приблизно втричі частіше, ніж у жінок.
Найдовша кістка — стегнова, її
довжина становить зазвичай 27,5 % від росту людини. Найкоротша — стремінце.
Найменший м’яз — м’яз стремінця.
У разі занадто сильних звуків він повертає стремінце так, що співвідношення
довжини плечей кісточки-важеля змінюється, і коефіцієнт підсилення звуку
зменшується.
Фахівці налічують у людини від
400 до 680 м’язів. Загальна маса м’язів у чоловіків становить близько 40 % від
маси тіла, у жінок — близько 30 %.
Під час посмішки в
людини «працюють» 17 м’язів.
У хребті людини 33 або 34 хребця.
Після народження в тілі дитини близько 300
кісток, у дорослому віці їх залишається всього лише 206.
Майже половина всіх кісток людини знаходиться
в зап’ястках і ступнях.
2. Вправа «Загадковий диктант». (додаток 2)
Вибрати правильні твердження, які стосуються особливостей
росту та сполучення кісток. У разі правильного виконання ви побачите
ключове слово.
Л Завдяки клітинам окістя кістка росте в довжину
С Кістки
ростуть до 20—24 років
А Колінний
суглоб належить до трьохосьового
Г
Хрящова тканина не входить до складу суглоба
К Кістки
ростуть завдяки гормону росту, який виділяється гіпофізом
Е Кульшовий
суглоб належить до трьохосьового
О Порожнина
суглобової сумки заповнена кров’ю
Л Ззовні
суглоби укріплені зв’язками
М Кістки
суглоба з’єднані нерухомо
Е Ліктьовий
суглоб належить до одноосьового
А З’єднання
між хребцями хребта рухоме
Т Завдяки
клітинам окістя кістка росте у товщину
Б
Стінки суглобової сумки утворені м’язовою тканиною
Відповідь: Скелет
3.
Вправа «Познач на малюнку» (додаток
3)
-
Грудина -
Зап’ясток -
Крижі -
Колінна чашечка -
Плесно -
Череп -
Ліктьова кістка -
Лобкова кістка -
Заплесно -
Ключиця -
Фаланги пальців руки -
Грудна клітка (ребра) -
Стегнова кістка -
Шийний відділ (шия) -
Сіднична кістка -
Мала гомілкова кістка -
Плечова кістка -
П’ясток -
Клубова кістка -
Фаланги пальців ноги -
Променева кістка -
Велика гомілкова кістка |
4.
Вправа «Розгадай кросворд» (додаток 4)
5.
Вправа «Третій-зайвий» (додаток 5)
Знайди зайвий термін та поясни чому він зайвий
а) гіаліновий хрящ, еластичний хрящ, кістковий;
б) червоний кістковий
мозок, білий мозок, жовтий кістковий мозок;
в) хондроцити,
остеосити, остеон.
6.
Вправа «Дай рекомендацію» (додаток 6)
Що таке сколіоз? Це
хвороба нашого часу, коли у дітей спостерігається бокові викривлення
хребта. У нашій школі це
також не виключення.
1. У 2013 році 7
учням був поставлений діагноз «сколіоз»(6%)
2. У 2014 році 9
учням був поставлений діагноз «сколіоз»(7,6%)
3. У 2015 році
11 учням був поставлений діагноз «сколіоз»(8,9%)
4. У 2016 році
14 учням був поставлений діагноз «сколіоз»(11,3%)
Як ми бачимо відсоток «сколіозу»
зростає. Це дуже недобре, бо це викривлення призводить до багатьох проблем. Які
це проблеми і як зі сколіозом боротися?
Дайте рекомендації щодо
профілактики цього захворювання
7. Вправа «Заповни таблицю» (додаток 7)
Знайди правильні твердження та познач їх
знаком «+», неправильні знаком «-»
№ |
Твердження |
Знак |
1 |
Кістки
черепа з’єднані між собою нерухомо. |
+ |
2 |
Хребет
людини в нормі має чотири вигини. |
+ |
3 |
Атлант-це
третій шийний хребець. |
- |
4 |
Гомілка
складається з однієї кістки. |
- |
5 |
До
плоских кісток належить лопатка. |
+ |
6 |
Пояс
верхніх кінцівок складається з лопаток та ключиць. |
+ |
7 |
У
людини хребет має 28 хребців. |
- |
8 |
Шийний
відділ складається з 7 хребців. |
+ |
9 |
Стопа
має склепіння. |
+ |
10 |
У людини більш розвинений
лицьовий відділ. |
- |
«Рух-це життя» Відомий фізіолог І. П. Павлов прожив довге життя — 86
років. До кінця своїх днів він залишався бадьорим, фізично міцним,
працездатним. У глибокій старості він писав: «Усе своє життя я любив і люблю
розумову працю і фізичну, і, мабуть, все-таки другу — більше». Часто можна було
бачити, як він копає грядку або їде на велосипеді, біжить на лижах. Це
позитивно впливало на його наукову роботу. «Життя потребує руху»,— сказав
Арістотель, і цього закону життя притримувався І. П. Павлов. Ми знаємо, що
рухова активність залежить від скорочення м’язів, яке забезпечує переміщення
тіла й окремих його частин у просторі.
8. Вправа «Функції м’язів» (додаток 8)
Допишіть функції м’язів
Функції |
|
М’язи голови |
1. Забезпечують процес жування й
міміку |
М’язи тулуба |
1.Забезпечують процеси дихання, 2.Рух тулуба й кінцівок. 3.Утримують внутрішні органи. |
М’язи верхніх кінцівок |
1.Забезпечують
рухливість верхньої кінцівки |
М’язи нижніх
кінцівок |
1.Забезпечують
рухливість нижньої кінцівки |
8. Вправа «Лови помилку» (додаток 9)
З 12 пропозицій ви повинні вибрати тільки ті цифри, які відповідають правильним судженням.
1.
У дорослої людини в кістках
переважають мінеральні солі.
2.
У дітей кількість кісток
близько 200, а у дорослих трохи більше 300.
3.
В хребті з’єднання кісток
рухливе – суглоби.
4.
Найбільші кістки в скелеті
людини – гомілкові.
5.
Діти більш схильні до
переломів кісток, ніж дорослі.
6.
Зростання кістки в довжину
відбувається за рахунок окістя.
7.
Пояс нижніх кінцівок
утворений тазовими кістками.
8.
Вигини в хребті людини є з
народження.
9.
Жовтий кістковий мозок –
місце утворення клітин крові.
10.
У людини в черепі переважає
лицьовій відділ.
11.
Плечовий пояс утворений
парними ключицями та лопатками.
12.
Кістки черепа поєднані нерухомо.
Правильна відповідь – : 1,7,11,12
За критеріями, кожен оціните свою роботу.
0 помилок – «відмінно», 1-2 помилки – «добре», 3-4 помилки – «задовільно»,
більш 4 помилок – «погано».
IV. Заключна частина
1. Шикування в одну шеренгу;
2. Визначення ЧСС
3. Підведення підсумків заняття
Щоб здоров’я гарне мати,
Цукру менше слід вживати.
Жирним теж не зловживати,
Спорт і працю поважати,
Ще й природу шанувати,
Зі стресом краще не дружіть!
Ой, як важко з ним нам жить.
Краще посмішку любіть І ніколи не тужіть.
Вам ще довго, любі, жить,
Тож здоров’я бережіть.
4. Оцінювання
Коментарі
Дописати коментар